Niet kiezen is klanten verliezen
Heb je hem ook al zo vaak voorbij zien komen?
Je moet kiezen voor een niche anders kun je geen succesvol bedrijf bouwen.
Je moet dé expert ergens in worden want mensen kiezen alleen voor experts.
Stop met kiezen voor een niche omdat goeroes dat zeggen
Veel beginnende Multipassionate ondernemers kiezen in eerste instantie voor een niche omdat ze denken dat dit de enige weg is naar succes. Misschien is dat ook wel de weg die jij hebt afgelegd. Om vervolgens na een half jaar of na een jaar erachter te komen dat je onvoldoende voldoening haalt uit wat je doet. Het enthousiasme waarmee je begon, is volledig verdwenen. Je wilt niet alleen bezig zijn met die ene niche want dat voelt verstikkend en weinig uitdagend. Je hebt afwisseling nodig en je wilt jezelf door blijven ontwikkelen alleen niet op maar één vlak. Je wilt een leven én een bedrijf bouwen rondom al je passies, interesses en talenten. Dan pas ben je in je element en voel je je compleet.
Jij bent anders bedraad
Het brein van een Multipassionate werkt anders dan van iemand die zich eindeloos kan verdiepen in één onderwerp. Barbara Sher maakt een mooi onderscheid in haar boek tussen Divers en Scanners.
De Scanner denkt als volgt:
- Het lukt met niet om me steeds met hetzelfde bezig te houden.
- Ik weet dat ik op 1 ding moet focussen, maar waarop dan?
- Ik verlies interesse in iets waarvan ik dacht dat ik het voor de rest van mijn leven leuk zou blijven vinden.
- Ik verveel me zodra ik weet hoe iets werkt of als ik iets kan.
- Ik hou er niet van om dingen meerdere keren te doen.
- Ik blijf maar nadenken over wat ik wil gaan doen en eindig met niks doen.
- Ik zoek minder goed betalende banen omdat er niets is waar ik me aan wil committeren.
- Ik kies geen carrière pad want het zou zomaar het verkeerde pad kunnen zijn.
- Ik denk dat iedereen hier op aarde is met een missie, behalve ik.
- Ik kan mijn aandacht niet vasthouden, tenzij ik aan meerdere dingen tegelijk werk.
- Er zitten te weinig uren in een dag om alles te doen wat ik zou willen.
- Ik zal nooit een expert in iets worden omdat ik te snel overstap naar iets anders.
De Diver:
- Heeft een telescoop visie en wil alles over dat ene onderwerp weten.
- Wil iets afmaken omdat hij of zij wil weten hoe alles op het einde bij elkaar komt.
- Duikt steeds dieper in dat ene onderwerp en wil tot in details alles weten.
Allesbehalve oppervlakkig
Nu lijkt het alsof de Scanner oppervlakkig is en de Diver de enige is die diepgang heeft. Dat is zeker niet het geval. Al jaren begeleid ik Multipassionates en Scanners en wat mij opvalt is dat ze wel degelijk de diepte in duiken. Vaak ook nog eens met een sneltrein vaart. Maar na een tijdje gaat hun interesse uit naar iets anders. Het zijn de deep diving scanners.
Als Scanner sta je anders in de wereld dan een Diver
Een scanner vindt het bijvoorbeeld heerlijk om piano te leren spelen. Maar zodra ze er goed in is kan het zomaar zo zijn dat ze nooit meer de piano aanraakt. Ze is klaar voor een nieuwe uitdaging. De Diver wil er nog beter in worden en zal ermee door blijven gaan. Voor de Diver is het kiezen van een niche fantastisch, voor de scanner dus niet. Ga je dan als Scanner niet gedragen als een Diver maar zoek een manier van ondernemen die aansluit bij jouw veelzijdige persoonlijkheid.
Ben jij een Scanner of een Diver?
Dionne
P.S. Het is feest! Daarom iets unieks voor jou.
Speciaal voor de opening van het MultiDonnas platform heb ik een uniek 6 weeks membership samengesteld voor jou als Multipassionate ondernemer. Wil jij ‘The Multipassionate way of life’ gaan omarmen en een bedrijf bouwen dat naadloos aansluit bij je veelzijdige persoonlijkheid? Lees dan meer over deze feestaanbieding.